18

پدافند اس 300

  • کد خبر : 135
  • 11 آبان 1397 - 21:15
پدافند اس 300

ارزیابی توانایی سامانه اس 300 در درگیری با اهداف دارای سطح مقطع راداری پایین، تهدیدهای بالستیک و بررسی میزان توانمندی تخصصی و عملی افسران جوان قرارگاه پدافند هوایی در به کارگیری این سامانه از اهداف رزمایش دماوند بود. در رزمایش دماوند آزمایش کامل این سامانه توسط کارکنان ایرانی و با سناریوهای شبیه سازی شده مطابق […]

ارزیابی توانایی سامانه اس 300 در درگیری با اهداف دارای سطح مقطع راداری پایین، تهدیدهای بالستیک و بررسی میزان توانمندی تخصصی و عملی افسران جوان قرارگاه پدافند هوایی در به کارگیری این سامانه از اهداف رزمایش دماوند بود.
اس 300
در رزمایش دماوند آزمایش کامل این سامانه توسط کارکنان ایرانی و با سناریوهای شبیه سازی شده مطابق با تهدیدهای روز دنیا تمرین و مراحل کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری توسط سامانه S-300 انجام و عملکرد این سامانه در محیط جنگ الکترونیک مورد ارزیابی قرار گرفت و با شلیک موشک از این سامانه اهداف مورد نظر مورد اصابت قرار گرفته و منهدم شدند.
6 ماه قبل/اولین نمایش تجهیزات اس 300 در ایران

پس از کش و قوش های فراوان در راه تحویل سامانه دفاعی اس 300 به ایران که بیش از 9 سال به طول انجامید، سرانجام در رژه بزرگ نیروهای مسلح در روز 31 شهریور امسال که با حضور یگان‌های پیاده و محمول از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در تهران برگزار شد، بخشی از سامانه دفاعی اس 300 به نمایش درآمد؛ موضوعی که از همان ابتدا با واکنش های متفاوت و توام با تعجب رسانه های اروپایی، آمریکایی و حتی برخی رسانه های مرتجع عربی منطقه مواجه شد.

رویترز در این باره نوشت: «ایران در مراسم رژه روز ارتش سامانه موشكی “اس 300”  را به نمایش گذاشت  كه نخستین محموله آن هفته گذشته از روسیه به این كشور تحویل داده شده بود. این سامانه یكی از پیشرفته ترین تجهیزات نظامی در نوع خود با قابلیت هدف قرار دادن چندین هواپیما و موشك بالستیك در فاصله 150 كیلومتری است».
اس 300
روزنامه “كلاينه زايتونگ” چاپ اتريش با اشاره به رژه ارتش جمهوری اسلامی ايران  و نمايش سيستم موشكی “اس 300”  در اين رژه نوشت: با وجود مخالفت های امريكا و اسرائيل، “اس 300” وارد ايران شد.
اما یکی از روزنامه صهیونیستی در رابطه  با رژه روز ارتش و به نمایش در آمدن قطعاتی از سامانه ” اس 300″ در آن، طی یادداشتی نوشت: «عدم نمایش کامل سامانه “اس 300” در رژه نیروهای ایرانی یا ناشی از این است که ایرانی‌ها می خواهند از مکشوف شدن نوع سامانه “اس 300” که دریافت کرده اند، جلوگیری کنند».
چرا اس 400 را از روسیه نخریدیم؟
عباسعلی منصوری آرانی وابسته نظامی سابق ایران در عربستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم،در پاسخ به این سوال که “آیا بهتر نبود به جای سامانه دفاعی اس 300، سامانه اس 400 از روسیه خریداری می شد؟” می گوید: “لزوما اینگونه نیست که اس 400 نسبت به اس 300 برای کشور ما از قابلیت های یبیشتری برخوردار است؛ این یک مساله نسبی است؛ نیروهای مسلح ما باید خلا های دفاعی و امنیتی کشور را پر کنند؛ حتما سیستم دفاعی و بازدارندگی کشور ما به گونه ای بوده که با دریافت اس  300 آن خلا موجود پر می شد”.
اس 300
سردار اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم در این زمینه، می گوید: “به دلیل آنکه قرارداد خرید سامانه اس 300 از سالها پیش منعقد شده بود در نهایت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران همین سیستم پدافندی را از روسیه تحویل گرفت.ممکن است اس 400 امتیازات و برتری هایی نسبت به سامانه دفاعی اس 300 داشته باشد اما قطعا این تفاوت های آنها جزئی است و ما هم امروز نیاز جندانی به سامانه اس 400 نداریم”.
عوض حیدرپور استاد دانشگاه نظامی دافوس و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه میگوید با بیان اینکه بعد از نهایی شدن قرارداد اس 300، سامانه اس 400 عملیاتی و وارد سیستم تجاری روسیه شد، عنوان کرد: “جمهوری اسلامی ایران اگر نیازی به سامانه اس 400 احساس کرد به راحتی می تواند برای خرید آن با روسیه وارد مذاکره شود”.
اس 300 چه کمکی به قدرت پدافندی ایران می کند؟
ابوالفضل حسن بیکی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه “هیچ شی خارجی از دید پدافند هوایی ما پنهان نیست” می گوید: “پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران هم به مانند سایر کشورهایی که از لحاظ نظامی و تجهیزاتی در رده های بالا هستند،  سه سطح کوتاه‌برد، میان‌برد و بلند‌برد را پوشش می دهد؛ سیستم پدافندی بلندبرد ما برای تهاجم به موشک های قاره پیما و یا هواپیماهایی است که قصد دارند از فضا و مناطق بسیار بالا وارد سرزمین ما شوند؛ سیستم پدافند میان‌برد ما برای مقابله با هواپیماها و موشک هایی است که در سطح پایین و یا میانه حرکت می کنند؛ سیستم پدافند کوتاه برد ما نیز برای مواجهه با حملات در سطح پایین مثل شیارهای دره مانند و یا فواصل میان دو کوه است؛ اگر هر شی خارجی بدون اجازه وارد مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران شود بدون درنگ مورد هدف قرار می گیرد”.
اس 300
نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز می گوید: “با بکارگیری اس 300 در هیچ نقطه ای از هوا و فضای جمهوری اسلامی حتی به فاصله 60 کیلومتری از مرزهای بین المللی ما نقطه کوری وجود ندارد و همه فضاها در زیر چتر دفاعی سامانه پدافندی نیروهای مسلح ما قرار دارند”.
سردار اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس نهم در این رابطه می گوید: “آزمایش موفقیت آمیز اس300 پیامی به بیگانگان بی عقلی است که برای تعرض به حریم کشور ما دندان تیز کرده بودند؛ آزمایش موفق اس 300 تعرض به حریم ایران را به درجه غیرممکن رساند”.
لینک کوتاه : https://irnamnews.ir/?p=135

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.